top of page
Selectief eetgedrag 1
Praktijk Śiva erkend diëtist Bredene Oostende intuïtief eten, emotioneel eten, eetstoornissen (anorexia nervosa, boulimia nervosa, binge eating), selectief eetgedrag (ARFID)

SELECTIEF EETGEDRAG

Praktijk Śiva erkend diëtist Bredene Oostende intuïtief eten, emotioneel eten, eetstoornissen (anorexia nervosa, boulimia ner

Niet zomaar een 'moeilijke eter'

  • Ben je een kieskeurige eter?

  • Vind je de meeste voedingsmiddelen die anderen wél lekker vinden, niet lekker?

  • Is de lijst met eten die je lekker vindt en wel eet korter dan de lijst met eten die je niet eet?

  • Heb je weinig interesse in eten en lijkt het alsof jouw eetlust kleiner is dan van anderen?

  • Moet je jezelf dwingen om regelmatig te eten doorheen de dag en bij iedere maaltijd?

  • Vind je het moeilijk om voldoende te eten zelfs als je het eten lekker vindt?

  • Vermijd je (bepaalde) voeding of eet je kleine porties omdat je bang bent voor een onaangenaam gevoel in maag of darmen, te stikken of over te geven?

  • Heb je het moeilijk met bepaalde voeding omwille van de smaak, geur, kleur of textuur van het eten?

Wanneer is het een probleem?

Je hoeft zeker niet alles te lusten en een dergelijke manier van eten hoeft ook niet altijd een probleem te zijn. Daarom wordt er tijdens een eerste gesprek een inschatting van de risico's gemaakt.

De invloed van porties en variatie:

  • Is er sprake van ongewenst gewichtsverlies of groeiachterstand?

  • Zijn er andere gezondheidsklachten zoals tekorten aan voedingstoffen of afwijkende bloedwaarden, vermoeidheid, gebrek aan energie...?

De invloed van het gedrag rond eten:

  • Welke invloed heeft het op jouw leven en dat van je omgeving?

  • In het geval van kinderen, hoe beïnvloedt het de sfeer thuis, op school, bij anderen?

Wanneer het eetgedrag voor medische en/of psychosociale problemen zorgt, kan er sprake zijn van ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder). Het verschilt van de klassieke eetstoornissen omdat er geen sprake is van een verstoord lichaamsbeeld of een gevoel van controle door gewichtsverlies.

Aanpak

Hoe we te werk gaan is een combinatie van rekening houden met de lichamelijke en psychosociale gevolgen van het eetgedrag en dat waar jij zelf voor openstaat.

Er kan aan de hand van exposure of blootstelling aan bepaalde voeding gewerkt worden aan het verminderen van de angst en het ontkrachten van negatieve gedachten rond die voedingsmiddelen zoals "Ik kan geen grote portie eten.", "Mijn maag zal dat niet kunnen verdragen.", "Ik zal moeten overgeven of ziek worden.", "Ik kan die textuur niet verdragen".

We kunnen ook kijken naar de sensorische aspecten van de voeding en proberen om samen een voedingslijst op te stellen die zoveel mogelijk overeenkomt met wat jij wel aangenaam vindt. Ook bereidingswijzen kunnen daarbij een rol spelen.

Ben je klaar om te proeven? Dan werken we met kleine, haalbare stappen. Het kan soms al een overwinning zijn om bepaalde voeding te tolereren op je bord. Vervolgens kan je eraan voelen, ruiken, likken... Voeding in je mond nemen zonder erop te bijten, is ook proeven. Je ervaart de smaak maar zonder angst om erop te bijten of laat staan het te moeten inslikken. Geleidelijk aan proberen we je zo te laten wennen op een veilige manier.

Selectief eetgedrag 2
bottom of page